6 عايدة



سألتك عن عايده فلم تجيب
قالوا سمراء.قالوا هيفاء
امرأه زكيه.حبشيه
كانت اميره بنت امير
وجاء امير همام فارس كالبدر تمام
واعلن نصره علي بلاد الحبشه
وكانت عايده من بين اسيراته اسرها لكي تغير مجري حياته
فأسرته وكما تمناها تمنته عشقها فعشقته
وغضبت حكومته واعلنت العصيان زوجته ورفض شعبه حجته
وخيروه بين حياته مملكته نفوذه زوجته وبين حبيبه
فتري ماذا اختارولو كنت انت مكانه ماذا ستختار
اما هو اختار حبيبته فكان الموت نهايته
وضعوه في بئر مظلم عميق بلا طعام او ماء يبل ريق
وقالوا له لقد اخترت فجرب الموت البطيء
وبكت عايده وقررت ان تموتف ي احضانه
كما عاشت بين احضانه
وما اروع الموت في ضل الرفيق
تلك الاسطوره عشقتها عشقت عايده
عشقت ايزيس انا عايده ايزيس
كليوبترا جوليت هاميس

6 التعليقات:

ツSmiLeY AnGeLツ يقول...

السلام عليكم
ايه الكلام الجميل هذا
بجد قصة جميلة
تقبلي مروري
سلامي لاختي الحبيبة.

شمس النهار يقول...

دائما قصص الاساطير تكون جميلة فهي تشعل الخيال
وخصوصا لما تكون مكتوبه جميل كده

تسلم ايدك

:))

رشيد أمديون يقول...

طريقة جميلة سردت بها قصة عايدة، الأسطورة التي دخلت التاريخ...
لك التحية

eng_semsem يقول...

القصه جميله بس الحقيقه في الزمن ده ان الست هي اللي بتسجن جوزها ومن غير جريمه وللاسف هو ده الواقع وياريت في واحده تستاهل الحب ده دلوقتي

محمد التركى يقول...

السلامو عليكم

قصه جميل
أنا اول زياره لمملكتك الجميله
يارب دائمآ فى تقدم

تحياتى لشخصك الطيب

محمـــد التركـــى

عبد الرؤوف بن عبدالسلام (أبوهارون) يقول...

دمعه تسيل و شمعه تنطفي و العمر بدونك يختفي و من دونك
قلبي ينتهي


إن هواك في قلبي يضيء العمر إشراقا سيبقى حبنا أبدا برغم البعد عملاقا


أنا لي قلب ما يقسى ولي عقل ما ينسى ولي صاحب بدونه ما أسوى
سأظل احبك ولو طال انتظاري فأن لم تكن قدري فأنت اختياري
أنا اول زيارة لي مملكتك اخترت هذه الكلمات تعليقا على قصتك هذه يا ابنتي اماني

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

مصدر القالب اكس تمبليت | تعريب وتطوير مدونة الاحرار